Sharing is caring
Om att sprida goda ting.
Att arbeta språkutvecklande för att ha en inkluderande klassrumsmiljö kan för några lärare kännas som gammal skåpmat och något som det har tjatats om i flera år nu. Många lärare arbetar redan språkutvecklande och det sitter liksom i ryggraden att göra det och det är lätt att tänka att sådant som är självklart för mig borde också vara det för andra människor, eller andra lärare för den delen. Men så är det ju faktiskt inte.
Dessutom tillkommer det hela tiden nya lärare i kåren och många som jobbar som lärare idag har inte en mångårig utbildning i pedagogik och didaktik med sig och därför är det extra viktigt att vi kollegor delar med oss till varandra om sådant som vi märker funderar bra i våra klassrum, som i de allra flesta fall innehåller elever med många olika förstaspråk. Ny forskning tillkommer också och det gäller att vi lärare får ta del av den för att vara uppdaterade i våra yrkesroller och lära av fungerande metoder och material. Jag generaliserar nog inte alltför mycket när jag säger att vi lärare jobbar flexibelt för att vi vill att ”alla ska med” samt att vi då och då känner en viss förtvivlan inför uppgiften, så får vi tips om något som fungerat i ett annat klassrum så är vi nog rätt sugna på att prova det själva också.
Det finns idag inte jättemycket forskning om vuxenstuderande i Sverige (än), men förra året kom en avhandling av Liivi Jakobson som heter ”Skriftlig lärarrespons för vuxna nybörjare i svenska som andraspråk” som jag läser just nu och tänker att om jag hittar några bra tips och beprövade metoder så delar jag med mig av dessa till mina kollegor. Att ge begriplig respons på elevtexter, som eleverna kan ta till sig för att ta nästa steg in sin språkutveckling, är något som många av oss tänker att vi kan bli bättre på. Här kan du också läsa den om du blir nyfiken: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/57965 Länk till annan webbplats.
Ett annat tips för delande av material och metoder för språkutvecklande arbetssätt på yrkesutbildningar är denna padlet:
Här finns massor av tips från lärare inom olika ämnen och yrkesområden. Titta, testa och dela vidare om du hittar något som fungerar!
Kontakt
Språkutvecklande arbetssätt
Annelie Dahlin-Jones
Områden
Läs mer om förstelärarnas områden här:
Personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i syfte att registrera och administrera ditt ärende. Uppgifterna behandlas enligt dataskyddsförordningen och svenskt regelverk. Om uppgifterna inte är sekretessbelagda kan de komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Uppgifterna sparas tillsvidare. Du kan årligen begära hos förbundet att få information om dina personuppgifter och hur dessa används. Du kan också begära att personuppgifter rättas om de skulle vara felaktiga eller inaktuella. Du kan kontakta personuppgiftsansvarig i förbundet om du har frågor om behandlingen. Se www.hufb.se/dataskydd för mer information om dataskydd och GDPR.
Hälsinglands Utbildningsförbund
Besöksadress: Kulturhuset, Collinigatan 12, 821 43 Bollnäs
Postadress: Hälsinglands Utbildningsförbund, 821 80 Bollnäs
E-post info@hufb.se Tfn 010-454 10 00
Ansvarig utgivare för hufb.se är Lucas Lund