Gå till innehåll

Bordtennis

Staffangymnasiet i Söderhamn kan erbjuda bordtennis­eleverna utbildning på flera av skolans nationella program. Möjligheten finns till individuella lösningar.

RIG och NIU bordtennis

Vi erbjuder både RIG (Riksidrottsgymnasium) och NIU (Nationellt godkänd idrotts­utbildning) inom bordtennis på Staffangymnasiet. Våra elitidrottsutbildningar har begränsat antal platser, där både resultat inom idrotten och skolan påverkar antagningen.

RIG och NIU och framtagna och kontrollerade av bordtennisförbundet och säkerställer att du som elev år en utbildning av högsta kvalitet.

Våra elitidrottsutbildningar tar emot elever från hela landet och vi har ett tätt samarbete med elitföreningen Söderhamns UIF.

Bordtennisspelare smashar

Vi har som mål att du på bästa sätt ska ges möjligheter att kombinera dina studier med idrott på hög nivå. Vi vill att du ska fördjupa dina idrottskunskaper både teoretiskt och praktiskt. Förutom teknikträning i din idrott ingår fysträning samt teori gällande ledarskap, träningslära och psykologi som en naturlig del av ämnet.

Individuell planläggning av studiegången

Idrottseleverna som söker till Staffangymnasiet kommer att inbjudas tillsammans med sina föräldrar för individuell planläggning av studiegången. Vi anser det mycket viktigt för våra idrottselever att få en gymnasieutbildning av hög kvalitet som grund för fortsatta studier eller förvärvsarbete.

Instruktörer från elitserie- och landslags­nivå

Bordtennisgymnasiet finns i nyrustade träningslokaler som erbjuder goda tränings­möjligheter. Skolans instruktörer har en bred kunskap från elitserie och landslagsnivå och du har stora möjligheter att utvecklas som bordtennisspelare.