Gå till innehåll

Bibliotek

Välkommen till Staffangymnaisets bibliotek! Börja alltid med att söka information här. Få hjälp att hitta rätt!

Skolans informations­centrum

Elev i bibliotek

På biblioteket finns allt du behöver för att lyckas bra med ditt skolarbete. Biblioteket är en nödvändighet i det livslånga lärandet. Förutom att bidra till goda skolresultat verkar skolbiblioteket även för att eleverna ska få ta del av kultur, litteratur och bildning.

Biblioteket är ett annorlunda rum - varken hem eller skola - men en blandning av båda. Bibliotekarien är sålunda en annorlunda vuxen - varken lärare eller förälder - men en stöttande vuxen person som hjälper eleverna med att nå sina mål, utan att bedöma eller sätta betyg på eleverna. Självklart hjälper bibliotekarien även eleverna att upptäcka läsglädjen på fritiden och inspirerar dem att fortsätta vara läsare livet ut.

Behöver du hjälp med något?

Här arbetar en bibliotekarie på heltid både med ordinarie biblioteksverksamhet och som pedagogisk resurs. Bibliotekarien undervisar bland annat i Informationssökning och källkritik samt gör anpassade föreläsningar och lektioner i samarbete med lärarna.

I skolbiblioteket finns mer än 9000 böcker på mer än 15 olika språk. Du kan hitta skönlitteratur, faktaböcker, tidningar och tidsskrifter. Vi har också elektroniska resurser - uppslagsverk på nätet och databaser.

Plugga?

Här finns möjlighet både för grupparbeten och enskilda studier i tyst rum, samt plats för avkoppling och inspiration. Behöver du hjälp med något är det bara att fråga oss.

Koppla av?

Har du pluggat klart för dagen eller behöver du en paus? På biblioteket finns ett kombinerat schack- och fiaspel att roa sig med. Vi har också kluriga pussel, målarböcker och intressanta tidskrifter.

Har du ett tips på en bra bok eller författare som du gillar får du gärna komma till oss och berätta!

Låna böcker och digital media

Hos oss lånar du böcker och digital media med personnummer och pinkod. Vi fixar ett konto till dig och har du glömt din pinkod kan vi ge dig en ny. Låna och låna om, allt genom Welib!

Bibliotekets öppettider

Välkommen

Måndag

8.00 - 14.30

Biblioteksplan

Staffangymnasiets biblioteksplan är framtagen för att säkerställa en god och kontinuerlig nivå på verksamheten på Staffangymnasiets skolbibliotek. Den ska dessutom fastställa bibliotekets roll som pedagogisk resurs på skolan. Biblioteket ska ses som en värdefull tillgång av både lärare och elever. Det främsta uppdraget är att arbeta för att främja den lustfyllda inlärningen samt att få eleverna att vilja läsa även på fritiden. Biblioteksverksamheten ska även göra att eleverna fortsätter att vara flitiga biblioteksanvändare i ett demokratiskt samhälle.