Lärling
Flera av våra yrkesprogram kan läsas med lärlingsupplägg. Du spenderar en betydande del av gymnasietiden på arbetsplatser för att bli riktigt bra inom ett yrke du verkligen gillar.
Utbildning i en annan miljö
- Det är samma utbildning med samma kurser, men skillnaden att läsa ett yrkesprogram med lärlingsupplägg är att du utbildas i en annan miljö - på en arbetsplats.
- Första året läser du de programspecifika kurserna på skolan, medan andra och tredje året gör kurserna på en arbetsplats.
- Gemensamma gymnasiekurser som till exempel matematik, svenska och engelska läser du i din skola.
Nedan förklarar vi hur det fungerar med antalet dagar i skolan och på arbetsplatsen, samt hur en vecka på programmet kan se ut för dig varje årskurs.
Eleverna går i en lärlingsklass och har sina gymnasiegemensamma kurser tillsammans på sin antagningsort.
Individuella valpaket blir ordninggjorda för respektive program.
År 1
- 2 dagar med skolförlagda yrkeskurser som grund för sitt blivande yrke.
- 3 dagar med gymnasiegemensamma kurser.
År 2
- 3 dagar med yrkeskurser på företag.
- 2 dagar med gymnasiegemensamma kurser.
År 3
- 3 dagar med yrkeskurser på företag
- 2 dagar med gymnasiegemensamma kurser
Frågor om lärlingsupplägget? Kontakta din närmaste studie- och yrkesvägledare!
Exempel på lärlingsupplägg för respektive program
Några program är innebär resor till Torsbergsgymnasiet i Bollnäs två dagar i veckan första året, medan några program är helt förlagda här på Staffangymnasiet.
BA-elev på Staffangymnasiet
För att beskriva hur lärlingsupplägget fungerar i praktiken kommer ett exempel med en BA-elev som läser en lärlingsinriktning (murare eller plåtslagare) på Staffangymnasiet i Söderhamn:
År 1
Hela studietiden spenderas på Staffangymnasiet i Söderhamn där eleven läser både grundkurser inom bygg- och anläggningsprogrammet och sina gymnasiegemensamma ämnen som till exempel matematik, svenska, engelska, och idrott.
År 2-3
Är på mureri- eller plåtslagarföretag tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från BA-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven och studerar gymnasiegemensamma ämnen som till exempel historia, samhällskunskap och idrott samt individuella val på Staffangymnasiet i Söderhamn
BF-elev på Staffangymnasiet
För att beskriva hur lärlingsupplägget fungerar i praktiken kommer ett exempel med en BF-elev på Staffangymnasiet i Söderhamn:
År 1
Eleven är på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs två dagar i veckan och har sin grundutbildning inom barn och fritid.
Övriga tre dagar läser eleven gymnasiegemensamma ämnen som till exempel matematik, svenska, engelska, och idrott på Staffangymnasiet.
År 2
Är på en fritidsanläggning tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från BF-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven och studerar gymnasiegemensamma ämnen historia, samhällskunskap och idrott samt individuella val på Staffangymnasiet i Söderhamn
År 3
Är på en förskola tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från BF-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven på Staffangymnasiet och studerar gymnasiegemensamma ämnen; religion, naturkunskap samt individuella val.
FR-elev på Staffangymnasiet
För att beskriva hur lärlingsupplägget fungerar i praktiken kommer ett exempel med en FR-elev på Staffangymnasiet i Söderhamn:
År 1
Eleven är på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs två dagar i veckan och har sin grundutbildning inom frisör- och stylist.
Övriga tre dagar läser eleven gymnasiegemensamma ämnen som till exempel matematik, svenska, engelska, och idrott på Staffangymnasiet.
År 2
Är på en skönhetssalong eller frisörsalong (beroende på val av inriktning) tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från FR-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven och studerar gymnasiegemensamma ämnen historia, samhällskunskap och idrott samt individuella val på Staffangymnasiet i Söderhamn.
År 3
Är på en frisörsalong eller makeupsalong (beroende på val av inriktning) tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från FR-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven på Staffangymnasiet och studerar gymnasiegemensamma ämnen; religion, naturkunskap samt individuella val.
FS-elev på Staffangymnasiet
För att beskriva hur lärlingsupplägget fungerar i praktiken kommer ett exempel med en FS-elev på Staffangymnasiet i Söderhamn:
År 1
Eleven är på Staffangymnasiet i Söderhamn två dagar i veckan och har sin grundutbildning inom försäljning och service.
Övriga tre dagar läser eleven gymnasiegemensamma ämnen som till exempel matematik, svenska, engelska, och idrott på Staffangymnasiet.
År 2
Är på en klädbutik tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från FS-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven och studerar gymnasiegemensamma ämnen historia, samhällskunskap och idrott samt individuella val på Staffangymnasiet i Söderhamn.
År 3
Är på en möbelaffär tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från FS-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven på Staffangymnasiet och studerar gymnasiegemensamma ämnen; religion, naturkunskap samt individuella val.
HT-elev på Staffangymnasiet
För att beskriva hur lärlingsupplägget fungerar i praktiken kommer ett exempel med en HT-elev på Staffangymnasiet i Söderhamn:
År 1
Eleven är på Staffangymnasiet i Söderhamn två dagar i veckan och har sin grundutbildning inom Hotell och turism.
Övriga tre dagar läser eleven gymnasiegemensamma ämnen som till exempel matematik, svenska, engelska, och idrott på Staffangymnasiet.
År 2
Är på ett hotell tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från HT-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven och studerar gymnasiegemensamma ämnen historia, samhällskunskap och idrott samt individuella val på Staffangymnasiet i Söderhamn.
År 3
Är på ett besökscenter tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från HT-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven på Staffangymnasiet och studerar gymnasiegemensamma ämnen; religion, naturkunskap samt individuella val.
NB-elev på Staffangymnasiet
För att beskriva hur lärlingsupplägget fungerar i praktiken kommer ett exempel med en NB-elev på Staffangymnasiet i Söderhamn:
År 1
Eleven är på Staffangymnasiet i Söderhamn två dagar i veckan och har sin grundutbildning inom naturbruk.
Övriga tre dagar läser eleven gymnasiegemensamma ämnen som till exempel matematik, svenska, engelska, och idrott på Staffangymnasiet.
År 2
Är på ett hunddagis tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från NB-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven och studerar gymnasiegemensamma ämnen historia, samhällskunskap och idrott samt individuella val på Staffangymnasiet i Söderhamn.
År 3
Är på en djurklinik tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från NB-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven på Staffangymnasiet och studerar gymnasiegemensamma ämnen; religion, naturkunskap samt individuella val.
RL-elev på Staffangymnasiet
För att beskriva hur lärlingsupplägget fungerar i praktiken kommer ett exempel med en RL-elev på Staffangymnasiet i Söderhamn:
År 1
Eleven är på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs två dagar i veckan och har sin grundutbildning inom restaurang och livsmedel.
Övriga tre dagar läser eleven gymnasiegemensamma ämnen som till exempel matematik, svenska, engelska, och idrott på Staffangymnasiet.
År 2
Är på ett skolkök tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från RL-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven och studerar gymnasiegemensamma ämnen historia, samhällskunskap och idrott samt individuella val på Staffangymnasiet i Söderhamn.
År 3
Är på en restaurang tre dagar i veckan och gör sina yrkeskurser. Yrkeslärare från RL-programmet bedömer och följer upp elevens kunskaper genom täta kontakter med både handledare och elev.
Två dagar är eleven på Staffangymnasiet och studerar gymnasiegemensamma ämnen; religion, naturkunskap samt individuella val.