Studier och idrott

Vi erbjuder olika former av idrottsutbildningar; RIG, NIU samt idrottsprofil.

Vilken idrott vill du utvecklas inom?

RIG och NIU

Vi erbjuder både RIG (Riksidrottsgymnasium) och NIU (Nationellt godkänd idrotts­utbildning) inom bordtennis på Staffangymnasiet. Våra elitidrottsutbildningar har begränsat antal platser, där både resultat inom idrotten och skolan påverkar antagningen.

RIG och NIU och framtagna och kontrollerade av bordtennisförbundet och säkerställer att du som elev år en utbildning av högsta kvalitet.

Våra elitidrottsutbildningar tar emot elever från hela landet och vi har ett tätt samarbete med elitföreningen Söderhamns UIF.

Idrottsprofil

Du som väljer någon av våra idrottsprofiler får utöva din idrott två pass under skoltid, samt två lektioner fysträning eller teori per vecka, vilka läses gemensamt av alla, oavsett vald idrottsprofil.

Fysträning sker vid ett tillfälle per vecka, gemensamt för alla specialidrottselever. Det kan vara styrketräning, rörlighets­träning eller konditionsträning. Målet är först och främst att förbereda din kropp för den träningsbelastning som din idrott kräver.

Under kursens inledning betonas den funktionella träningen för att senare mer övergå i specifik träning. Du får även testa olika metoder för konditionsträning, rörlighets­träning och snabbhetsträning

Teoriundervisningen har som mål att ge dig en djupare förståelse för vilka faktorer som påverkar dina match-/tävlingsresultat. Mycket av träningsläran utgår från det vi gör under fys­träningen.

Kunskaper i ledarskap är viktigt för alla idrottare. Därför är ledarskap en naturlig del av kursen. Vi kommer att genomföra olika ledarskapsuppgifter samt synliggöra processer som sker i och under olika idrottsaktiviteter.