Om skolan

Här hittar du kultur, boende, fritid, hälsa och trygghet.

Höghammar­gymnasiet

Idag har vi ungefär 80 elever på Höghammar­gymnasiet. Vi har en god personaltäthet och tillsammans är vi runt 100 personer som jobbar på skolan och boendet.

Två program håller till på Ren (ett stenkast söder om Höghammarhallen) och resterande tre program håller till på Torsberg tillsammans med vår administrativa personal, elevhäsa och skolledning.

Höghammargymnasiet har drivit anpassad gymnasieskola (tidigare gymnasie­särskola) många år och vi har både lång och god erfarenhet av att jobba med elever som behöver extra stöd.

Kultur och hälsa

Vi har en tydlig hälsoprofil! Vi tror att alla mår bättre av att bli medveten om vad kropp och själ behöver. Kultur och hälsa är därför en röd tråd.

Gillar du idrott och vill röra på dig? Då ska du ansöka om extra idrott på schemat vilket betyder att du får träna nästan varje dag! Vi erbjuder, som enda huvudman i landet, ett Riksidrottsgymnasium inom parafriidrott.

Vi har mycket kunnig och välutbildad idrottspersonal som jobbar med ett inkluderande förhållnings­sätt. Höghammarhallen är en handikappanpassad idrottshall där vår idrottsundervisning bedrivs.

Utslussning

Ett nationellt eller ett specialutformat program på Höghammar­gymnasiet är utformat så att det uppfyller läroplanens målsättning samt att skolan skall, utifrån varje elevs förutsättningar, fördjupa och utveckla elevernas kunskaper som en förberedelse för ett meningsfullt vuxenliv i arbete/sysselsättning, boende och fritid. Alla ämnen och all personal har en viktig och central roll i skolverksamhetens process i att förbereda alla elever inför vuxenlivet.

LSS-boende och fritid

Elever som får stöd via LSS har möjlighet att söka boende hos oss på Hälsinglandsutbildningdförbund Höghammargymnasiet.

En meningsfull fritid är en hörnsten i ett rikt liv. Hos oss får du prova på olika sysselsättningar så dina intressen stimuleras att växa under dina år i Bollnäs.

• Absolut bästa skolan

Emil från Höghammargymnasiets individuella program ger skolan toppbetyg. Här berättar han varför: