Studiebesök och praktik

Funderar du hur det är att gå på Höghammargymnasiet och hur ser lokalerna ut? Vi tar emot studiebesök och praktikanter!

Välkommen till oss!

Vi vill att du ska känna dig trygg med ditt val av skola och välkomnar dig att göra studiebesök och praktik hos oss på Höghammargymnasiet i Bollnäs.

Träffa oss på plats, eller gör det digitalt, kanske både och?

Studiebesök

Under ett studiebesök finns Ulf och Carina med och svarar på frågor om praktik och ansökan. Vill du göra praktik på ett eller flera program bokar vi in det. Vi försöker svara på alla dina frågor om vår skola. För digitala studiebesök, sen informationen nedan.

Praktik - elev för en vecka, eller två!

Träffa lärare från programmet du är intresserad av, kolla på filmer med våra elever och hör vad de tycker om skolan. Vi berättar och visar även Idrottsgymnasiet och våra egna LSS-boenden så att du vet vad som väntar. Om du inte bor i närheten och det finns plats på våra boenden kan du även får möjlighet att testa att bo hos oss. Det blir spännande!

Så här går du tillväga med digitala studiebesök via Teams:

• Beroende på vilken enhet du har, här finns olika val:

- Via dator väljer du alternativet "Fortsätt i den här webbläsaren". Det fungerar med en vanlig webbläsare, eller om du redan har Teams installerat på din dator.

- Via telefon/platta rekommenderar vi att du installerar appen Microsoft Teams om du inte har den redan.
    Du hittar appen här: AndroidLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. AppleLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
    Du behöver ingen inloggning, det räcker med att skriva ditt namn. Klicka dig vidare så släpps du snart in av lärarna som håller i informationen. Viktigt att passa starttiderna för att ta del av all information.

• Du väljer själv om du vill ha din mikrofon och/eller kamera på. Det blir självklart mycket trevligare om vi ser dig, men du är välkommen vilket som!

Val av program inom vår anpassade gymnasieskola

Anpassad gymnasieskola är en frivillig skolform som är fyra år.

Individuella programmet är till för de elever som behöver mer stöd än vad de nationella yrkesinriktade programmen kan ge.

Vid osäkerhet rekommenderar vi att elever börjar inom individuella programmen för att sedan eventuellt kunna byta till nationella programmen.

Elev som vispar smet. Nygräddade struvor i förgrunden.

Våra program

Kolla in våra anpassade gymnasieprogram!

Höghammargymnasiet erbjuder fyra nationella program samt individuella programmet med ett flertal spännande ämnesområden.